Jens Zacho Böye – Om Valentin fra “Jul på Slottet”

Jens Zacho Böye medvirker som Valentin i DRs julekalender fra 1986 “Jul på Slottet”, der bliver genudsendt på DR ramasjang i julen 2013. Her har du mulighed for at læse mere om skuespilleren.

Jens Zacho Böye er født d. 30. januar 1958 og begyndte som statist på Aarhus Teater. I 1984 blev han færdiguddannet fra Skuespillerskolen i Aarhus.
Han medvirkede efterfølgende i en lang række store roller på teatret bl.a. som Rosenkrantz i “Hamlet” Fully i musicalen “Les Misérables”.
Jens Zacho Böye har været gift to gange, og har en søn på 20 år – Carl Emil – sammen med nr. 2. kone. Jens Zacho Böye har i dag en kæreste.
Om sin opdragelse fortæller han til AOK i 2008: “Jeg er opdraget meget religiøst; meget frikirkeligt. Mine forældre opdrog mig til at være bange for at komme i Helvede. Så jeg gik i årevis og bad om tilgivelse flere gange om dagen.”
Jens Zacho Böye blev for alvor kendt landet over i rollen som den unge, charmerende ridder Prins Valentin i DR´s julekalender “Jul på Slottet” i 1986.
Han fik mange fanbreve for piger landet over – til AOK fortæller han: “På et tidspunkt rejste jeg væk i fem dage. Da jeg kom tilbage, var hele brevsorteringen bag vagtmesteren på teatret fyldt med fanpost i sorte sække. Han var skidesur, for de faldt hele tiden ned i hovedet på ham,” ”
Efterfølgende har Jens Zacho Böye ikke medvirket i mange film eller serier, men har spillet meget på de skrå brædder igennem årene. Desuden har han bl.a. lagt stemme til Ninka Ninus i “Peter Plys” og adskillige TV-reklamer.
Kilde: danskefilm.dk, Wikipedia, Aok, Facebook

Sidevisninger i alt